Det, der er sparet, er tjent – din guide til bedre SEO

2. maj 2018Af Mathilde Majlund

Det, der er sparet, er tjent – din guide til bedre SEO

SEO er kort for Search Engine Optimization – det som vi på godt gammeldags dansk kalder for søgemaskineoptimering. Hvis du ikke har stiftet bekendtskab med fænomenet før, kommer du til at falde bagover i stolen over, hvor fantastisk et værktøj det er.

SEO er en betegnelse for et værktøj, som kan hjælpe dig med at blive fundet af Googles søgemaskinerobotter. Hvis du bliver fundet på de rigtige ting, så vil dine kunder også kunne finde dig – og så er det fuldstændig gratis at benytte sig af. Men hvad er de rigtige ting så? Når du skal gøre din hjemmeside lækker for søgemaskinerne, indebærer det en del ting, og af den grund opgiver mange på forhånd. Jeg vil dog prøve at gøre det spiseligt for dig, så du selv kan give dig i kast med det.

Der er en grund til, at der findes specialister på området, for det indebærer rigtig mange tekniske ting, som kan være svært at få styr på indenfor kort tid. Af den grund vil jeg forholde mig til det, som kan løfte din hjemmeside forholdsvis simpelt og uden længere tid på skolebænken.

Hvad indebærer SEO?

SEO omfatter i store træk indholdet på din hjemmeside, og det kan inddeles i 2 kategorier – on-page og off-page. I dette blogindlæg lægger vi fokusset på on-page SEO, som indebærer alt det, der foregår på din egen side, og som er det nemmeste sted at starte.

Du skal i første omgang se på dit nuværende indhold. Synes du, at dit indhold er fyldestgørende? Synes du, at dine kunder får den information, de skal have, eller skal de ud og søge anden information for at kunne tage en beslutning om dit produkt eller service? Har du overskrifter (H1) og underoverskrifter (H2)? Har du overhovedet nok tekst på din side? Ved du, hvilke søgeord du findes på, og hvilke dine konkurrenter findes på? Hvis du kan svare nej til bare et af disse spørgsmål, så er der hjælp at hente her.

Hvordan forbedrer du din side med søgemaskineoptimering?

Først skal du finde ud af, hvilke søgeord du vil findes på. Det kan både være lokale ord – såsom ’håndværker Odense’ – eller det kan være brandnavne – såsom ’Nike’. Søgeordene skal sige noget om din virksomhed, dens ydelser og dens produkter. Tænk på, hvad dine kunder vil søge på og find derudfra relevante ord (keywords). Du kan benytte mange forskellige værktøjer til at finde dine keywords ord, men den mest simple og nemme er ”Keyword Planner”.

Når du har fundet dine keywords, skal du til at forfatte lækkert indhold til din hjemmeside. Der er ikke nogen gylden regel for, hvor lang din tekst skal være, men hvis et søgeord skal indgå og nævnes gennem teksten, skal der en vis mængde tekst til. Har du valgt et høj konkurrence-ord som ’Nike’, kan du godt regne med, at der skal stå 2000 ord. Har du derimod en lokal håndværkerforretning i Odense, kan omkring 500 ord gøre det – og her snakker vi per side. Der er alt for mange hjemmesider, som har alt for lidt værdifuldt indhold på deres side, og derfor kan du virkelig opnå meget med godt tekstindhold.

Når du skriver dit indhold, skal du have fokus på H1, H2, intern link building, URL-adresse og billedbeskrivelser. Dine valgte keywords skal skrives ind i H1, H2, URL-adressen og dine billeders navne. Det vil få dig til at ranke bedre på de valgte søgeord, og det giver besked til Google om, at dine side indeholder den nødvendige information, som dine kunder søger på. Intern link building betyder, at du linker til andre sider på din egen side. Et eksempel på dette kan være:

’’Hvis du vil i kontakt med os, kan du finde vores kontaktoplysninger her.’’

eller

’’Var det noget med et par matchende sko til din taske, så kan du finde vores store udvalg af fantastiske sko lige her.’’

Google vil placere dig bedre, da den ved gennemsøgningen af din hjemmeside kan finde mere relevant information, end hvis du ikke lavede interne links.

Både overskrifter, underoverskrifter og intern link building er samtidig med til at give dine kunder et bedre overblik og en bedre oplevelse af din hjemmeside, og de vil med stor sandsynlig blive hængende lidt længere – og det er Google vild med. Når dine kunder bliver længe på din side, fortæller de Google, at de fandt, hvad de søgte. Det sætter yderligere skub i rankingen af din hjemmeside, så den kan findes i de organiske søgeresultater.

Skynd dig at komme i gang

Der er ingen tid at spilde, når det kommer til Google. Du taber ikke penge på at forsøge dig med søgemaskineoptimering, da du kun vil bruge tid, som i sidste ende er godt givet ud. Du vil dog ikke kunne mærke noget fra den ene dag til den anden. Men med en god portion tålmodighed vil dit hårde arbejde betale sig i længden. Det tager lidt tid for Googles at anerkende din side, dens indhold og de små ting, såsom billednavn, URL-adresse og interne links. Men jo hurtigere du kommer i gang, jo hurtigere vil dine kunder kunne finde dig!

Hvis du er i tvivl om noget, kan du altid kontakte os. Vi vil med glæde hjælpe dig, og vi er super skarpe til at gøre din hjemmeside synlig på Google.

din-guide-til-bedre-seo
Skrevet af
Mathilde Majlund
Kontaktchef
Jeg er i gang med en professionsbachelor i international handel og markedsføring og med den uddannelse i ryggen, ved jeg, hvad det kræver for at opnå succes indenfor en bred vifte af brancher. Jeg har en stor viden indenfor blandt andet tekstforfatning, markedsføring, salg og ledelse - og du kan derfor regne med en solid rådgivning, når det kommer til din virksomhed. Udover en solid uddannelse, har mit studiejob som tekstforfatter givet mig alt den nødvendige viden til at rådgive dig indenfor tekstforfatning.

Gratis SEO-tjekliste, hvem siger nej tak til det?

Det kan være meget svært at huske det hele, og det ved vi godt. Men med vores tjekliste, kan du blive en haj til de kryptiske SEO-tekster. Den er overskuelig og god til dig med en travl hverdag.

Hvis du klikker på "Ja tak, stik mig SEO-guiden" accepterer du Skribenternes privatlivspolitik som kan læses her: skribenterne.dk/privatlivspolitik/

Du tilmelder dig samtidig det bedst skrevet nyhedsbrev, som indeholder de bedste tips, tricks og do's and don'ts inden for vores felt – nemlig tekstforfatning og content marketing. Men intet spam, det lover vi.

Send en forespørgsel omkring din opgave i dag og få et gratis tilbud.

Bestil tekstforfatning

Generelle oplysninger

Arbejdsopgaver