
Næste bloginlæg5. september 2018Forrige blogindlæg
Har du styr på de små detaljer? – Micro copywriting gør hele forskellen
Der er noget over de små ting, især de små bider tekst, som vi hver dag læser. Det er de små ting, der gør den store forskel. Jeg bruger rigtig meget tid på at fortælle, dem jeg møder, hvor vigtigt det er at have meget, godt og relevant indhold på deres hjemmesider. Men man glemmer ofte den lille tekst – den som gør forskellen.
Den lille tekst, som gør forskellen, kaldes for micro copywriting. Det er teksten, der i bund og grund binder din kommunikation sammen. Du anvender med stor sandsynlighed micro copywriting helt uden at tænke over det. Micro copywriting kan være mange ting – men hvis du har lyst til at give dig i kast med micro copywriting, kan du starte med at kigge på din auto-signatur, din velkomst hilsen, din call-to-action knap på både hjemmesiden, i nyhedsbrevet eller i din pop-up. Der kan være stor forskel på kommunikationen, især i de mindste tekster, og det er dét, micro copywriting virkelig prøver at lære os noget om.
Men ligesom så meget andet tekstforfatning, skal du kende din målgruppe og dens måde at kommunikere på. Du kan med fordel skrive hey, hands up, yo eller hejsa, hvis du har en ung målgruppe. Har du derimod en målgruppe i den anden ende af skalaen, vil disse ord klinge hult. Her vil en velkomsthilsen som hej, godt at se dig igen og goddag være mere passende.
Skribenterne har selv lavet små ændringer, og vi opdaterer os hele tiden, så vi fremstår kommunikativt stærkest. Eksempelvis har vi ændret en call-to-action knap til at være mere interagerende.
Vi gik fra knappen ovenfor til knappen nedenfor.
Det skulle gerne give en bedre forståelse for, at vi ikke kun sælger tekstforfatning, men at vi varetager alle opgaver. Vi stiller ligeledes vores besøgende et spørgsmål, som ikke ligger op til et salg, men derimod til en samtale – det er i hvert fald vores tanke bag. Ligesom så meget andet tekst, så vil dine læsere modtage budskabet forskelligt.
Med micro copywriting kan du på meget få ord være både sjov, konkret og skabe interaktioner, som kan være med til at skabe tillid mellem dig og dine læsere. Giv micro copywriting et skud og vær ikke bange for at folde dine kreative idéer ud. Hvis du ikke kan komme op med de små geniord, kan Skribenterne altid hjælpe dig med at få det helt rigtige budskab frem.