Løft din onlinetekst med synonymer

7. marts 2018Af Mathilde Majlund

Løft din onlinetekst med synonymer

Der er næsten ikke noget værre end at læse en klassisk SEO-tekst, hvor forfatteren har brugt søgeordet alt for mange gange hele vejen igennem teksten. For de fleste, der har bare lidt forstand SEO-tekster, er det meget tydeligt, når der har været overdrevet meget fokus på søgeordet i skriveprocessen. Og engang var søgeordets hyppighed også det vigtigste, når Google læste indholdet på din side, men det er det heldigvis ikke længere.

Google går i dag – i langt højere grad end tidligere – ind og læser på hele indholdet af din tekst. Google ser også på, hvor lang tid dine læsere er på din side. I dag er indholdet derfor langt vigtigere end at gentage søgeordet 700 gange i din SEO-tekst. Du skal dog stadigvæk ranke højt på de søgeord, som du har valgt. Og hvordan gør du så det? Det vil jeg prøve at forklare dig i dette blogindlæg.

Hvad gør Google i dag?

Som nævnt tidligere, så kigger Google i dag på langt flere ting end keyword-densiteten. Keyword-densiteten er hvor mange gange dit søgeord bliver nævnt i din onlinetekst. Hvis dit søgeord nævnes i hver eneste sætning, har du en høj keyword-densitet.

Det klassiske SEO-arbejde med title tags, overskrifter som H1 osv. er stadigvæk vigtigt og gør i store træk, at Google kan læse din side. Title tags er dét, som skal fange din læser, mens overskrifterne – H1, H2 osv. – er med til at beskrive dit indhold for dine læsere. Men dine læsere kan desværre ikke altid nøjes med at læse dine overskrifter for at forstå teksten. Det er her indholdet på din side kommer ind i billedet. Godt indhold med de rigtige keywords og informationer får dine læsere til at blive på siden, hvilket Google også måler på. Du vil ranke dårligere i Googles søgemaskine, hvis dine læsere går hurtigt væk fra din side. Hvis du er i tvivl, om dit indhold er godt, så få en anden til at læse det igennem. Forstår de, hvad du sælger? Har de lyst til at købe dine produkter? Og er dit brand troværdigt? Så er du nået længere end de fleste andre.

Hvad kan LSI gøre for dit indhold?

Lad os gå tilbage til, hvad du kan gøre for at højne kvaliteten af dit indhold på din hjemmeside eller webshop. Som der blev nævnt tidligere, så gider ingen at læse det samme keyword om og om igen. Google godtager rigtig mange synonymer, relaterede ord og andre udtryk for det samme ord. På nørdesprog hedder mekanismen Latent Semantic Indexing eller LSI. Det en matematisk metode, som identificerer mønstre og relationer mellem forskellige termer og koncepter i en ustruktureret tekst. Det er noget man som virksomhed sagtens kan implementere i sine egne tekster. Hvis du ser på eksemplet her til højre, som er baseret på en søgning på ”Volkswagen models”, ser du, at søgeord som ”Volkswagen vehicles” og helt bestemte Volkswagen-modeller er fremhævet.

Selvom dette er et engelsk eksempel, så gør det samme sig gældende for danske søgeord og synonymer. Google tænker nemlig, at det også kan være interessant for dig at vide noget om de andre søgeord. Google forsøger altså at hjælpe dig på vej, så du kan finde det, du leder efter.

Som tekstforfattere arbejder vi rigtig meget med, hvordan vi kan skrive tingene på flere måder, så teksten både er rar at læse, og så Google placerer den højt i søgeresultaterne. Et hundehalsbånd kan for eksempel også skrives som en ”halsbånd til din hund” eller ”halsbånd til hunde”, som det ses i eksemplet herunder.

Så er det bare at gå i gang!

Alt dette er noget du nemt kan implementere i de længere tekster, der er på din side. Mit råd herfra er at tænke i alternative ord eller produkter. Det kan være, at de der søger på Volkswagen og hundehalsbånd leder efter noget meget mere specifikt. Når du skal skrive din tekst, skal du derfor tænke nogle af dine andre produkter ind og skrive mere nuanceret. Det vil ikke skade din placering på Google, fordi Google er klog nok til at tænke i synonymer og opdelte ord.

Hvis du er i tvivl om, hvordan man gør, eller ikke er den skarpeste til at tænke kreativt, så er vi altid klar til at hjælpe dig her hos Skribenterne. Vi er en masse dygtige tekstforfattere, der er trænede i at skrive SEO-tekster, som både tilfredsstiller dine kunder og Google. Men ellers er det bare at tage fat i synonymordbogen og tænke dine andre produkter ind i teksten. God fornøjelse!

 

loeft-din-onlinetekst-synonymer
Skrevet af
Mathilde Majlund
Kontaktchef
Jeg er i gang med en professionsbachelor i international handel og markedsføring og med den uddannelse i ryggen, ved jeg, hvad det kræver for at opnå succes indenfor en bred vifte af brancher. Jeg har en stor viden indenfor blandt andet tekstforfatning, markedsføring, salg og ledelse - og du kan derfor regne med en solid rådgivning, når det kommer til din virksomhed. Udover en solid uddannelse, har mit studiejob som tekstforfatter givet mig alt den nødvendige viden til at rådgive dig indenfor tekstforfatning.

Gratis SEO-tjekliste, hvem siger nej tak til det?

Det kan være meget svært at huske det hele, og det ved vi godt. Men med vores tjekliste, kan du blive en haj til de kryptiske SEO-tekster. Den er overskuelig og god til dig med en travl hverdag.

Hvis du klikker på "Ja tak, stik mig SEO-guiden" accepterer du Skribenternes privatlivspolitik som kan læses her: skribenterne.dk/privatlivspolitik/

Du tilmelder dig samtidig det bedst skrevet nyhedsbrev, som indeholder de bedste tips, tricks og do's and don'ts inden for vores felt – nemlig tekstforfatning og content marketing. Men intet spam, det lover vi.

Send en forespørgsel omkring din opgave i dag og få et gratis tilbud.

Bestil tekstforfatning

Generelle oplysninger

Arbejdsopgaver