19. marts 2020 | Af Camilla Møller Henningsen

Sådan skriver du et godt blogindlæg

Er du en af dem, der har overvejet at bruge blogindlæg som et led i virksomhedens marketingstrategi, men er du endnu ikke hoppet med på vognen? Så kan vi kun anbefale dig at komme til tasterne og komme i gang med blogindlæggene. Det betaler sig!
Inden vi løfter viskestykket og afslører, hvordan du får skrevet et blogindlæg, der går som varmt brød, så får du her et indblik i, hvorfor du i det hele taget burde have en blog.

Hvorfor overhovedet skrive blogindlæg?

Ja, hvorfor egentlig? Det er et godt spørgsmål. Der er i dag mange virksomheder, der benytter sig af blogindlæg på den ene eller anden måde, hvor blandt andet personlige bloggere klarer de inspirerende blogindlæg, eller en kreativ medarbejder i virksomheden får lov til at jonglere med ord. Her hos Skribenterne bruger vi vores blogindlæg til at fortælle om nogle af de emner, vi arbejder med til hverdag, hvor vi eksempelvis også giver små guides til, hvordan du kommer grammatikfejlene til livs.

Noget af det, der er rigtig godt ved blogindlæg, er, at du får mulighed for at vise din virksomhed frem på en ny og interessant måde. En af de vigtigste årsager til at skrive blogindlæg og have en virksomhedsblog er, at fordi blogindlæggene er online alle døgnets timer, så er der en konstant markedsføring i gang. En markedsføring af netop din virksomhed og jeres kunnen. Her kan blogindlæggene bruges til både at besvare dine kunders spørgsmål såvel som vække interesse hos nye, potentielle kunder og lokke dem til at foretage en konvertering.

Del din ekspertviden via blogindlæg

Ved at bruge blogindlæg til at dele ud af gode guldkorn, der vidner om, at du ved, hvad du snakker om, får du skabt en autoritet omkring dig selv og din virksomhed. Dette positionerer dig ikke kun som stærk på markedet, men gør dig også relevant for nye kunder. På samme tid giver det mulighed for at blive endnu klogere i virksomheden. Ikke kun klogere på hinandens områder, men ved at være kreativ og finde på nye emner med jævne mellemrum bliver virksomheden også klogere på nye punkter inden for virksomhedens felt.

Med spændende og lærerige blogindlæg om din virksomhed, ydelser og produkter får du mulighed for at skabe en stærk relation til både eksisterende og nye kunder. Dine kunder kommer på den måde tættere på det, du tilbyder, og du kan herigennem skabe en dialog mellem virksomheden og kunderne. Det gør det også muligt at nå ud til en bredere målgruppe, fordi indholdet i blogindlæggene kan segmenteres til at ramme forskellige målgrupper.

Blogindlæg er ligeledes en fantastisk mulighed for at skabe en rød tråd i virksomhedens kommunikationsstrategi. Indholdet i blogindlæggene giver nemlig relevant indhold til både nyhedsbreve og de sociale medier. Dette er i sidste ende med til at skabe mere trafik til dit website – når det kommer til eksponering, er indhold the cherry on top. Og så kan blogindlæggene også være et vigtigt redskab i dit arbejde med SEO og øget synlighed på Google.

Hvordan skriver man en blog?

Nu ved du, hvorfor du burde have en blog, men hvordan skal du gribe det an? Hvordan laver du godt indhold til dine blogindlæg, der både fremviser din virksomhed og ekspertise og samtidig vækker incitament hos eksisterende såvel som potentielle kunder? Ville det ikke være skønt, hvis der fandtes en guide til, hvordan du skriver et godt blogindlæg? Fortvivl ej! Vi giver dig her vores opskrift på et godt blogindlæg, så du også kan få del i kagen.

Når du bager, bruger du nogle forskellige ingredienser, og det samme gør sig gældende, når du skal skrive et blogindlæg.
Ingredienserne er som følger:

  • 3 spsk. spændende overskrift
  • 2 dl SEO
  • 1 knsp. kreativitet
  • 1/4 Call to Action
  • 1 drys korrektur.

Er du klar til at følge opskriften på et godt blogindlæg sammen med os? Vi har lagt i ovnen til en drøngod kage, så sørg endelig for at få hver enkelt ingrediens med – det giver det bedste resultat.

Fang læserens opmærksomhed med lækre overskrifter

Overskrifter er det samme for et blogindlæg, som glasur er for en kage – prikken over i’et. Er din overskrift lige så kedelig og flad som en uhævet bolledej, så vil det være de færreste, der klikker sig ind på blogindlægget. Overskriften er ikke kun det, der skal vække læserens interesse, men er samtidig også det første, de ser. Derfor er en god og fængende overskrift vigtig for at få læseren til at læse med.

Men hvordan skriver du så lige den helt perfekte overskrift?

Den gode overskrift er æggende, vækkende og dækkende

Til opskriften på et godt blogindlæg skal du bruge 3 spsk. spændende overskrift – i dette tilfælde noget æggende, vækkende og dækkende. Din overskrift skal således både indeholde noget fængende og interessant såvel som noget relevant.

Hvad handler dit blogindlæg om? Dette skal gerne fremgå i overskriften, så din læser ved, hvad de kan forvente af indholdet. Skal blogindlægget eksempelvis omhandle, hvordan du får succes med din webshop, kan en god overskrift til dette blogindlæg eksempel være:

Sådan får du succes med din webshop

Eller

3 lette trin til at få succes med din webshop

Men hvorfor er disse overskrifter gode? Det er de, fordi de fortæller læseren lige præcis det, de gerne vil vide. Brugen af tal i overskrifter er helt vildt effektivt, og hvis overskriften på blogindlægget lyder bare en lille smule som en guide til noget, der giver værdi for læseren, er de mere tilbøjelige til at læse med og give noget igen igennem eksempelvis konverteringer.
Når du har tilsat en spændende overskrift til skålen, skal du huske at tænke SEO ind i opskriften.

Skriv til din læser, men husk at søgemaskineoptimere

Når du skriver blogindlæg, er det ikke for Googles skyld, men for dine læseres. Dette bør blogindlægget også afspejle. Du har noget på hjerte, vil gerne dele din viden med andre, eller måske har du et andet formål med dine blogindlæg – og det er den vigtigste grund til, at du skriver. Det skal være relevant for dine læsere såvel som for din virksomhed.

Men det er alligevel en god idé at tage de tiltag, der skal til, så Google også bliver mæt. Det betyder ikke, at indholdet pludselig skal være ren SEO. Ved blot at lave lidt søgemaskineoptimering på blogindlægget har du allerede gjort en del for Googles skyld og samtidig skabt mulighed for højere ranking i de organiske søgeresultater.

Søgemaskineoptimer med overskrifter og søgeord

Eksempelvis er det vigtigt at tænke overskrifter ind i blogindlægget. I den forbindelse både en overoverskrift og underoverskrifter, også kendt som H1’ere, H2’ere og H3’ere. Disse hjælper ikke kun Google til indeksering af indholdet i blogindlægget, men giver også blogindlægget en god struktur. En struktur, der skaber luft i indholdet via afsnit og gør, at læseren nemt kan navigere rundt i teksten. Og så kan du med fordel også have fokus på et søgeord, som fremgår i din overskrift og løbende i teksten – selvfølgelig uden at det virker forceret.

Til en tøjforretning kunne et blogindlæg eksempel være:

Sådan styler du dine jeans fra Levi’s

Her kunne dette blogindlægs søgeord eksempelvis være ”jeans fra Levi’s”, som du på den måde får inkorporeret i din overskrift.
Husk at tilsætte de 2 dl SEO til skålen og røre de to ingredienser sammen, inden du tilsætter lidt kreativitet.

Vær gerne kreativ og varierende i dit sprog

Her handler det i lige så høj grad om at tilsætte en lille smule personlighed til sproget, så indholdet i blogindlægget ikke er som en tør kiks. Det lyder ikke særlig appetitvækkende, vel? Når du skriver blogindlæg, så husk også at skrive i et letlæseligt sprog. Pas på med de lange, kringlede ord og vendinger foruden brugen af besværlige fagtermer. Gør i stedet sproget levende ved både at anvende synonymer og billedsprog såsom metaforer og sammenligninger. Det gør bare indholdet lidt mere lækkert for læseren – og varierende.

En tung tekst med mange, komplicerede akademiske ord kan ofte føles på samme måde, som hvis æggehviderne ikke er pisket til bløde toppe – en flad fornemmelse uden luftighed. Det betyder ikke, at du ikke stadig kan være professionel i dit blogindlæg. Tværtimod. Det kan sagtens være fagligt og relevant, selvom du er lidt kreativ med ordvalget.
Hvis vi bliver i ovenstående blogindlæg eksempel med jeans fra Levi’s, så kunne en mere levende sætning eksempelvis være:

Styl dine jeans fra Levi’s med et cool par sneakers, og du er klar til at gå foråret i møde

Kort sagt – hold det let og elegant, og henvend dig direkte til kunden. Når du har drysset en knsp. kreativitet ud over blandingen i skålen, er du klar til at tilsætte ¼ Call to Action.

Inviter til handling med Call to Action

Hvad er dit formål med blogindlægget? Jo jo, du vil gerne dele din viden med dine kunder. Men hvad er dit strategiske mål for indholdet i blogindlægget? Du vil gerne have nye såvel som eksisterende kunder til at reagere og til at handle. Dette kan både være i form af tilmelding til nyhedsbrev, købe et produkt eller andet. Husk derfor at tilsætte et Call to Action-afsnit til sidst i dit blogindlæg, hvor du netop opfordrer læseren til at foretage en aktiv handling.
Et eksempel kunne være:

Vil du gerne slippe for besværet ved selv at opsætte din webshop? Så lad os hjælpe dig. Kontakt os på xx xx xx xx.

På den måde får du let afrundet blogindlægget med en Call to Action, der virker naturlig og engagerende.
Hvis du lige husker at få tilsat denne ingrediens til din blanding, kan vi trille videre til den sidste og ikke mindst ret vigtige ingrediens.

Husk at læse korrektur

Der er ærlig talt ikke noget mere irriterende end at læse et blogindlæg fuld af grammatiske og tegnsætningsmæssige fejl. Eller det skulle da lige være, at du har kigget forkert og er kommet til at bruge salt i stedet for sukker i en kageopskrift.

Stavefejl, kommateringsfejl og andre sproglige ups’ere ødelægger ikke kun indholdets flow, men giver også et uprofessionelt indtryk. Så gør dig selv og dine læsere en tjeneste at tilsætte et drys korrektur, inden du serverer.

Klar til bagning

Nu er vi vist også ved at være klar til at sætte kagen i ovnen, synes du ikke? Hæld indholdet i en form, og her mener vi ikke muffinforme, men en overskuelig struktur på dit blogindlæg. Undgå teksttunge afsnit, men opdel i stedet blogindlægget i flere, lette afsnit med interessante overskrifter – og brug gerne punktform. Alt dette gør dit blogindlæg læsevenligt og overskueligt, samtidig med at det vækker og fastholder interessen.

Hvis du har alt dette in mente i dit arbejde med blogindlæg, er vi sikre på, at dit næste blogindlæg vil være godt skåret. Skulle det alligevel knibe med at få alt snorlige, eller kunne du godt tænke dig hjælp til at få skrevet dit blogindlæg, så står vi altid klar til at hjælpe dig med både korrekturlæsning og tekstforfatning.

Skrevet af

Camilla Møller Henningsen

Tekstforfatter
Jeg har altid været fascineret af sprog og ord, og med min passion for kreative ordsammensætninger, korrekt tegnsætning og tekstforfatning fremtryller jeg hver dag tekster om alt lige fra stikkontakter til tandrensning. Godt content er vejen frem, og derfor går jeg til enhver opgave med stor dedikation og omhu.
Få et uforpligtende tilbud
Få et uforpligtende tilbud
Tak for din henvendelse!

Din henvendelse er sendt afsted. Vi tjekker løbende vores henvendelser, og vi vender tilbage hurtigst muligt. Du kan forvente svar senest hverdagen efter du har sendt.