Sælger din tekst?

28. marts 2018Af Mathilde Majlund

Sælger din tekst?

Giver din tekst mening for din målgruppe, kunne jeg også have skrevet. Din målgruppe eller kunde læser din tekst med ønsket om at gøre forretning. Det er din salgsteksts vigtigste opgave at opfylde dette ønske. Jeg vil her guide dig igennem nogle punkter, der kan løfte din salgstekst til et højere niveau.

Det moderne menneske har i dag mere travlt end nogensinde før. De har ikke tid til at læse lange, kedelige salgstekster på nettet. Det gælder alle former for salgstekster, annoncer, nyhedsbreve og produktbeskrivelser. Kvaliteten af din salgstekst er afgørende for, om en potentiel kunde bliver på din side eller går videre til konkurrenten. Du skal skabe opmærksomhed, interesse, efterspørgsel og handling med din salgstekst.

Fremhæv det vigtigste

80 % af dine kunder læser udelukkende overskriften og afgør på den baggrund, om det er interessant for dem at læse videre. Det betyder, at du skal have en fængende og slagkraftig overskrift, der vækker interesse hos din kunde eller målgruppe. Der findes mange former for overskrifter – for eksempel teaseroverskriften ’’Gæt, hvad der sker i morgen’’ og den indforståede overskrift -’Har du også problemer med dine salgstekster?’’. I Googles terminologi hedder overskrifter title tags, og de er enormt vigtige at have fokus på, hvis du gerne vil ranke højt i Googles søgeresultater.

Ifølge den anerkendte datalog og IT-specialist Jakob Nielsen er det kun 19 % af internetbrugerne, der læser onlinetekster grundigt og ord for ord. Det betyder, at hele 79 % af internetbrugerne kun skimmer de tekster, de støder på på nettet. Din salgstekst skal på den baggrund være klar og tydelig i dens budskab, så din læser får mest mulig viden ud af den. Du kan for eksempel fange din læser med fremhævede nøgleord eller links, der fører læseren længere ind på din side og giver vedkommende yderligere information.

Gør dit sprog personligt

Sproget i din tekst spiller en stor rolle for din læser. Din læser skal føle, at du taler direkte til ham eller hende. Du skal skrive personligt til din læser, og med personligt mener jeg ikke, at du skal skrive, som du skriver til familie og venner. Benyt ordene du og vi – i stedet for man. Det gør, at du inkluderer din læser og danner et fællesskab med vedkommende. Og hvem vil ikke gerne være med i et fællesskab?

Du skal som afsender vide, hvem din modtager er, og skrive direkte til personen. Som virksomhed skal du ikke fortælle modtageren hvad I kan – Du skal fortælle, hvad du kan gøre for modtageren. Det er vigtigt, at du ved hvilke udfordringer, som din modtager står over for i hverdagen, og hvordan du kan løse dem. For eksempel bør du undgå fagtermer, specielt hvis du har med forbrugere at gøre. Hvis du derimod sælger til forretningskunder, kan visse fagudtryk være nødvendige. Den gyldne regel er blot, at man skal sætte sig ind i sin kundes sted? Du skal også lade være med at oversælge dit produkt. Din kunde vil gerne selv gøre sig til dommer over dit produkt og selv beslutte, om et produkt, et brand eller en ydelse er godt eller skidt.

Hold det kort

Som nævnt i indledningen har det moderne menneske rigtig travlt. Vi bliver hver dag bombarderet med reklamer fra tv’et, internettet, sociale medier, fysiske reklamer og gadebilledet. Det er derfor utrolig vigtigt, at du fjerner unødvendige ord. Hold sætningerne korte, så de fremstår lette og hurtige at læse. Det er en god regel, at du skal skrive halvt så meget til onlinesalgsmateriale som til offline salgsmateriale. Når det er sagt, har den øgede konkurrence på onlinehandlen gjort, at teksterne bliver længere. Se på dine konkurrenters indhold, og gå efter at skrive det samme eller mere.

Bliv set af dine kunder såvel som af Google

Noget, vi går rigtig meget op i her hos Skribenterne, er optimering af søgeord på Google. Det er vigtigt at skrive personligt og kortfattet, men hvis dine kunder slet ikke finder dig i deres Google-søgning, så kan selv den bedste salgstekst være ligegyldig. Forsøg at få placeret de søgeord, der er vigtige for dig og din branche, i overskrifter og underoverskrifter, og nævn dem mest muligt gennem hele teksten. Det vil bringe din hjemmeside fremad på Googles organiske søgningsresultater. Alle vil gerne ligge på side 1, men der er som bekendt ikke plads til alle. Så brug noget tid på nøje at udvælge dine søgeord – specielt, hvis du er i en branche med mange konkurrenter.

Hovedpunkterne til en succesfuld tekst

Skriv det vigtigste først, og fremhæv hovedpunkter og søgeord. Når kun en femtedel af læseren forsætter med at læse efter din overskrift, så er det altafgørende, at du får fyret dine hovedpointer af hurtigt, så din læser ikke går væk fra din side.

Henvend dig personligt til modtageren, så de føler sig inkluderet og hørt. De har et problem, som skal løses, og du skal fortælle dem, at du er den bedste til opgaven.

Hold det kort, så du ikke begynder at kede din modtager. Dine tekster skal være lette og hurtige at læse.

Optimer dine tekster, så du kan blive fundet af dine kunder såvel som af Google. Udvælg dine søgeord nøje, så du kan nå ud til din specifikke målgruppe.

Til sidst vil jeg blot sige: Læs din tekst højt. Få eventuelt en kunde til at læse din tekst igennem. Det kan være en rigtig lang og kedelig proces at få skrevet en god tekst, men tag dig tiden til det. Gode tekster kan være afgørende for, om du bliver valgt eller vraget. Hvis du ikke har tiden eller ressourcerne til det, så har Skribenterne det heldigvis. Vi kan både hjælpe dig med at skrive tekster fra bunden og læse korrektur på allerede eksisterende tekster. Hiv blot fat i os – så tager vi en snak om dine ønsker.

saelger-din-tekst
Skrevet af
Mathilde Majlund
Kontaktchef
Jeg er i gang med en professionsbachelor i international handel og markedsføring og med den uddannelse i ryggen, ved jeg, hvad det kræver for at opnå succes indenfor en bred vifte af brancher. Jeg har en stor viden indenfor blandt andet tekstforfatning, markedsføring, salg og ledelse - og du kan derfor regne med en solid rådgivning, når det kommer til din virksomhed. Udover en solid uddannelse, har mit studiejob som tekstforfatter givet mig alt den nødvendige viden til at rådgive dig indenfor tekstforfatning.

Gratis SEO-tjekliste, hvem siger nej tak til det?

Det kan være meget svært at huske det hele, og det ved vi godt. Men med vores tjekliste, kan du blive en haj til de kryptiske SEO-tekster. Den er overskuelig og god til dig med en travl hverdag.

Hvis du klikker på "Ja tak, stik mig SEO-guiden" accepterer du Skribenternes privatlivspolitik som kan læses her: skribenterne.dk/privatlivspolitik/

Du tilmelder dig samtidig det bedst skrevet nyhedsbrev, som indeholder de bedste tips, tricks og do's and don'ts inden for vores felt – nemlig tekstforfatning og content marketing. Men intet spam, det lover vi.

Send en forespørgsel omkring din opgave i dag og få et gratis tilbud.

Bestil tekstforfatning

Generelle oplysninger

Arbejdsopgaver