20. april 2020 | Af Sofie Haurum Rasmussen

Vigtigheden af overskrifter

Hvis du nu skal være helt ærlig overfor dig selv, hvornår har du så sidst læst en tekst eller en artikel uden at have læst overskriften først? Det er lang tid siden, ikke? Er dit svar, at du dårlig nok kan huske, hvornår du sidst har gjort det, eller er du ret skråsikker omkring, at det aldrig nogensinde er sket, er der absolut ingen grund til bekymring. Stort set alle læser overskriften først.
En overskrift er ubestrideligt det absolut vigtigste i din tekst. Uanset om det er en tekst til en hjemmeside, en produktbeskrivelse eller en artikel, er det overskriften, der fanger læsernes opmærksomhed og gør dem nysgerrige på mere. Så har du skrevet en knaldgod tekst, og vil du sikre dig, at den rent faktisk bliver læst, bliver du nødt til at kaste lassoen ud og fange læserne med det samme ved hjælp af en knaldgod overskrift.

Hvor er det nødvendigt med overskrifter?

Måske ovenstående overskrift skal omformuleres. Hvor er det ikke nødvendigt med overskrifter? Vi vil faktisk næsten vove at påstå, at skriver du et stykke tekst, er den som oftest indledt med en eller anden type overskrift. Måske ikke lige din ugentlige indkøbsliste eller noten på din telefon med alle de ting, du ønsker dig til næste jul – men derudover.

Det er ikke alle overskrifter, der behøver at være en litterær oplevelse. Er der eksempelvis tale om overskrifter til brugermanualer, samleguides til IKEA-møbler og indlægssedler i medicin, handler det i høj grad om at få tydeliggjort, hvad det følgende afsnit handler om – kort og kontant. Har du i stedet skrevet en tekst, hvor det er alfa og omega for dig, at kunden viser interesse med det samme og føler, at de kan få noget ud af at læse med, er overskriften til enhver tid den vigtigste ingrediens i din tekst. Har du ikke en fangende overskrift i din tekst, vil det svare lidt til en chokoladekage uden chokolade – tamt, ikke?

Så hvor bør du bruge ekstra krudt på at skrive header tags? Arbejder du med at skrive artikler eller tekster til eksempelvis hjemmesider, er den gode overskrift supervigtig. Dette gælder, hvad end der er tale om almindelige overskrifter eller SEO-overskrifter. Har du en webshop, bør du helt sikkert også kigge på header tags på dine produktbeskrivelser. Er de inspirerende, og giver de værdi?
Overordnet set anbefaler vi, at der er ekstra fokus på overskrifter til følgende typer af tekster:

  • SEO-tekster
  • Tekster til over- og underkategorier samt forsidetekster på hjemmesider
  • Produktbeskrivelser
  • Videnskabelige artikler
  • Artikler til forskellige medier (trykte såvel som digitale)
  • Blogindlæg

Det dårlige eksempel

Først og fremmest kan vi tale om, hvad du absolut ikke bør gøre i dine overskrifter – uanset om det er SEO-overskrifter, om det er overskrifter i artikler eller noget helt tredje.
Dette kræver naturligvis et eksempel. Lad os forestille os, at du har en webshop, der sælger lassoer. Du skal skrive et blogindlæg om, hvorfor det er essentielt, at man vælger den helt rigtige lasso.
Et (tørt og kedeligt) eksempel på en (uinspirerede) overskrift kunne være:

Det er vigtigt, at finde den rigtige lasso

Ja, det kan vi ligesom godt blive enige om, kan vi ikke? Men det ændrer ikke ved, at der er omtrent så mange fejl i denne overskrift, at vi dårlig nok ved, hvor vi skal begynde.
For det første er dette header tag så kedeligt, at det er lige før, man falder i søvn, inden man er nået halvvejs. For det andet, så skal din overskrift give værdi og fortælle, hvad læseren kan forvente. Vi lever i en travl hverdag, og vi vil helst ikke spilde vores tid på noget, der ikke er relevant. Derfor skal din overskrift vidne om, at personen får noget bestemt ud af at læse teksten. Gør dette eksempel dette? Overhovedet ikke! Er det en guide til at finde den rigtige lasso? Er det en præsentation af alle de lassoer, der sælges? Noget helt tredje? Ingen ved det!

Sidst, men ikke mindst, er der en kæmpemæssig fejl i ovenstående eksempel, som bare ikke må ske. Fordi din overskrift er det første, dine læsere bliver præsenteret for, og fordi det er den, der skal indfange dem og lede dem ind på din side, må der ikke være sproglige eller grammatiske fejl i overskriften. Såsom det komma, der er sat mellem vigtigt og at. Overskrifter med fejl virker useriøse, og allerede der har du tabt rigtig mange læsere. Så husk altid at læse korrektur, hvad end der er tale om SEO-overskrifter eller noget helt andet.

Hvordan skriver du den gode overskrift?

H1’er, header tags, overskrift… kært barn har mange navne. Uanset hvad du kalder den, så har den ét mål i livet. Det er at lokke læseren til at gide at bruge et par minutter på at læse resten af din tekst. Det er derfor kun i din interesse at bruge lidt ekstra tid på at lave en god overskrift.

Og hvordan gør du så det? Her handler det om at være som den bedste cowboy på prærien. Lær den generelle teknik og gør det hurtigt og effektivt. Når du skal skrive SEO-overskrifter og andre typer overskrifter, behøver du ikke nemlig ikke opfinde den dybe tallerken hver eneste gang. Når cowboyen skal indfange køer på marken, bruger han den samme teknik, der er blevet brugt i flere hundrede år. Hvorfor gøre noget anderledes, når man har en metode, der virker? Det samme gør sig gældende ved overskrifter. Der findes nemlig en lang række af skabeloner, der hjælper dig til at lave knivskarpe header tags. Sidst, men ikke mindst, skal du, ligesom cowboyen, være hurtig og effektiv – hold din overskrift kort og kontant og vær sikker på, at du fanger din læsers nysgerrighed med det samme.

Vi giver dig herunder 5 skabeloner, du kan tage udgangspunkt i, næste gang du skal skrive en overskrift.

Sådan bruger du sådan til din fordel

Tilbyder du en løsning, der kan komme dine potentielle kunder til gode? Fører du produkter, der gør livet bedre for dine kunder? Eller vil du bare gerne give dine læsere en række gode råd? Så kan ordet sådan gøre underværker i din overskrift.
Lad os tage et par eksempler:

Sådan passer du bedst på din lasso

Sådan vælger du den rigtige lasso

Disse overskrifter fortæller den potentielle læser med det samme, at vedkommende kan forvente en lang række af informationer i teksten, og derfor er de mere tilbøjelige til at ville læse videre.
Vil du gøre overskriften endnu mere effektiv, kan du med fordel tilføje et ekstra led i overskriften.

Sådan passer du bedst på din lasso – uden at det koster en bondegård

På den måde kommer du den skeptiske læser i forkøbet, der måske er bange for, at vedkommende skal bruge en masse penge.

Få – et kort, men ultraeffektivt ord

Det er utroligt, hvor meget værdi der kan ligge bag to bogstaver – ikke desto mindre er det lige præcist det, der er tilfældet med ordet få.
Du bliver nødt til at tænke på, at din læser kun har én ting, de går op i. Nemlig dem selv. Så når du skriver SEO-overskrifter, almindelige overskrifter og overskrifter til artikler, skal disse tale til den enkelte læser – med det samme.

Et rigtig godt ord at bruge til dette er ordet få. Er der lovning om, at man får noget ud af at læse en tekst, er der langt større sandsynlighed for, at læsere har lyst til at læse mere. Det kunne eksempelvis se sådan ud:

Få den bedste lasso-teknik ved hjælp af disse huskeregler

Få fuld kontrol over lassoen én gang for alle.

Disse overskrifter er virkelig effektive, og derfor kan du snildt inkludere dem i både H1 og H2 i dine tekster.

3 is the magic number

… og det samme er alle andre tal. For faktum er, at tal virker exceptionelt godt i overskrifter. Tal fortæller læseren, hvor mange trin de skal gå i gennem, før de får det ønskede resultat – det gør det overskueligt, og der er en forventningsafstemning allerede fra start af.
Et par eksempler på header tags med tal kunne være:

7 grundregler til lassokastning

5 trin til at blive den bedste cowboy

En anden bonus ved tal er, at de skiller sig ud fra mængden. Så tøv ikke med at bruge tal i både SEO-overskrifter og overskrifter i artikler, da det kan være med til at få flere læsere til at klikke sig hen til netop din tekst.

Aktualitetsprincippet

Vi har travlt – rigtig travlt. Og derfor går det også hurtigt, når vi bladrer gennem søgeresultater, digitale aviser og lignende. Alene af den grund bør du give dine overskrifter og SEO-overskrifter lidt ekstra opmærksomhed. Denne travlhed kan du også vende om til din egen fordel.

Du kender det sikkert godt. Har du sat dig et eller andet for, skulle resultatet helst have foreligget i går. Det er ret svært, hvis ikke umuligt, men til gengæld kan du lokke dine læsere med lovning om hurtige resultater.

Lær at kaste lasso i dag

Bliv bedre til at fange køer på kun én uge!

Ligesom eksemplet med overskrifter med tal er denne type af overskrifter gode til at lave en forventningsafstemning med læseren med det samme. Allerede efter at have læst overskriften kan læserne beslutte, om indholdet er noget for dem. Et godt råd er at lave en tidshorisont, der matcher det endelige resultat. Pas med andre ord på med at love for meget. En overskrift som Bliv professionel lassokaster på én dag virker ikke særlig realistisk. Måske Bliv professionel lassokaster på én måned er mere realistisk? Du kan også kombinere denne overskrift med et tal for at gøre den endnu mere effektiv: Bliv professionel lassokaster på én måned med disse 7 tricks.

FOMO – brug det til din fordel

Du kender sikkert allerede begrebet FOMO – eller Fear of Missing Out. Især i nyere tid er FOMO blevet noget, rigtig mange på den ene eller anden måde er påvirket af – og det kan du bruge til din fordel. Der er ingen, der har lyst til at gå glip af noget. Alle vil have alt med til enhver tid, og netop den trang kan du bruge i dine overskrifter. Et par eksempler på dette kunne være:

Gå ikke glip af den nye og forberede lasso

Gør som alle andre, og prøv den nye lassoteknik

Disse typer af overskrifter er designet til at vække nysgerrighed og til at få dine læsere til at føle, at de bliver nødt til at læse mere for ikke at misse noget.

Bonus – andre ord, der virker

I virkeligheden er der mange overskriftsskabeloner at vælge imellem. Ud over ovenstående har vi her samlet en lille liste med andre ord, der er gode at bruge i mange typer header tags – alt lige fra SEO-overskrifter til overskrifter i sladderbladene.

  • Derfor – Derfor kan du ikke fange koen med din lasso
  • Disse – Disse fejl er mest almindelige i lassokastning
  • Guide – Guide til at blive den bedste til at kaste med lasso
  • Alt – Alt du bør vide, inden du giver dig i kast med lassokast
  • Hvad – Hvad skal du bruge for at blive en rigtig cowboy?

Skal der være flere overskrifter i én tekst?

Det korte svar er: ja! Og det er der flere grunde til – grunde, der næsten fortjener et blogindlæg for sig selv. Kort sagt handler det om at skabe struktur og et godt flow i teksten via header tags og underoverskrifter. Skriver du SEO-tekster er gode overskrifter også en absolut nødvendighed. Her er hovedreglen, at der altid skal være en H1 overskrift og minimum én H2 overskrift – en overskrift der indleder teksten og en underoverskrift, der forbedrer læsbarheden, og som dine læsere kan skimme med henblik på at finde de afsnit i din tekst, der har mest relevans for dem.
Reglen for én H1 og minimum én H2 gælder dog ikke kun i SEO-tekster. Den kan let overføres til alle typer af tekster. Hellere en overskrift for meget end en overskrift for lidt!

Kom godt i gang med at skrive overskrifter

Det kan kræve lidt øvelse at udforme lokkende overskrifter. Derfor kan det være en rigtig god ide at prøve sig frem. Øvelse gør mester, ikke? Prøv eventuelt at lave nogle eksempler til hver skabelon, som passer til din virksomhed eller de typer af tekster, du skriver. Målret dem dine potentielle læsere og det, du gerne vil kommunikere ud – og gem dem væk, for måske du en dag kan bruge dem til noget.

Et godt tip er også at skrive et par forskellige overskrifter til hver tekst. Leg med de forskellige skabeloner og se, hvilke der matcher dit budskab på den bedste måde. Om du skriver din overskrift først eller sidst, er helt op til dig. Ved du lige, hvad du skal skrive, kan det være en god ide at afslutte med en overskrift – på den måde er du sikker på, at overskriften matcher indholdet. Det er ofte også nemmere at skrive en overskrift, når først indholdet er på plads. Omvendt kan du blive inspireret til indholdet, og du kan være sikker på at få et naturligt flow og en god opdeling i teksten ved at skrive dem først.

Skal vi hjælpe dig med dine tekster?

Kunne du godt tænke dig at gøre lidt mere ud af dine tekster og dine overskrifter, men er du i tvivl om, hvordan du skal gribe det an? Eller leder du efter hjælp til at få skrevet dine tekster og SEO-overskrifter? Vi kan ikke hjælpe dig med at lære at kaste med lasso, men til gengæld står vores hold af tekstforfattere altid klar til at lave knivskarpe tekster og overskrifter, der kan fange dine potentielle kunders opmærksomhed.

Skrevet af

Sofie Haurum Rasmussen

Kontaktchef
Jeg har altid været fascineret af sprog og ord, og med min passion for kreative ordsammensætninger, korrekt tegnsætning og tekstforfatning fremtryller jeg hver dag tekster om alt lige fra stikkontakter til tandrensning. Godt content er vejen frem, og derfor går jeg til enhver opgave med stor dedikation og omhu.
Få et uforpligtende tilbud
Få et uforpligtende tilbud
Tak for din henvendelse!

Din henvendelse er sendt afsted. Vi tjekker løbende vores henvendelser, og vi vender tilbage hurtigst muligt. Du kan forvente svar senest hverdagen efter du har sendt.