5 tips til at skrive produkttekster, der sælger

Hvad er en produktbeskrivelse?

 

En produktbeskrivelse er først og fremmest en informerende salgstekst, der kan beskrive og forklare, hvad et givent produkt kan og er lavet af m.m. Husk på, at ved en webshop har dine kunder ikke mulighed for at have produkterne i hånden, før de er bestilt og leveret, og derfor er det vigtigt, at dine produkttekster giver den information, som dine kunder har behov for.

Forestil dig eksempelvis, at du i en produktbeskrivelse skal beskrive en lampe. Hvad kan den her lampe give dine kunder? Jo jo, lyse kan den da, men hvorfor skal kunden vælge denne lampe fremfor en anden? Måske fordi den er lavet i bæredygtige materialer? Eller den har lysdæmper, så kunden kan dæmpe lyset efter behov? Eller måske er lampen helt perfekt, hvis kunden holder en stilren og minimalistisk stil i sit hjem?

I sidste ende kan produktbeskrivelsen være med til at sikre, at dine kunder gennemfører købet, og der skabes konverteringer. Derfor er produkttekster mere og andet end blot objektive beskrivelser af produkter. Produktbeskrivelsen skal ikke kun give værdi for kunderne, men også et retvisende billede af produktet. Så hvordan, du vælger at udforme dine produkttekster, spiller også en stor rolle, hvis du gerne vil overhale dine konkurrenter indenom. Der skal nogle helt særlige dele til at sikre, at produktbeskrivelsen øger interessen hos dine kunder. Vi giver dig her 5 gode tips til, hvordan du får skrevet og udformet produkttekster, der sælger.

 

1. Find og fokuser på din ideelle kunde

 

Vil du gerne have produkttekster, der sælger lige så hurtigt, som Lynet McQueen fra Biler kørerer en af de vigtigste ting at skrive til din ideelle målgruppe. Både din målgruppe og deres behov bør være omdrejningspunktet for dine produktbeskrivelser. Der er således stor forskel på, om du skal kommunikere dit produkt til en teenagepige eller en middelalderende mand, og skriver du dine tekster til enten en forkert eller for bred målgruppe, kan det resultere i, at dine produktbeskrivelser bliver intetsigende. Ved at fokusere på din målgruppe får du mulighed for at gøre produktteksterne mere personlige samt at rette henvendelsen direkte til dine kunder.

Det kan derfor være en god ide at tænke over, hvad du ville sige, hvis en kunde henvendte sig til dig i en fysisk butik. Den måde, du ville agere over for kunden på i den fysiske butik, kan du i stedet inkorporere i dine produkttekster – så dine kunder får samme oplevelse som i butikken.

Hvordan gør du så lige det?

Husk at bruge de samme ord, som dine kunder bruger. Tal det samme sprog, og vis, at du ved noget om produktet. En god huskeregel er at tænke over, hvilke spørgsmål dine kunder typisk stiller og sørge for at besvare disse i dine produktbeskrivelser i en tone og et sprog, som de forstår. Hvis du nu skulle købe udstyr til din bil online, ville du så ikke helst handle os én, der udviste ekspertise omkring produktet og havde skrevet det i et sprog, du kunne forholde dig til? Og som kunne give dig de informationer, som du havde behov for?

Af netop den årsag er der også stor forskel på, hvilken forretning du har. Sælger du eksempelvis karburatorer til professionelle, er der ikke nødvendigvis behov for at forklare, hvordan en karburator virker i produktbeskrivelsen, men i stedet forklare, hvorfor den er at foretrække frem for en anden. Til den private, der måske ikke ved særlig meget om biler, kan det derimod en god ide at forklare, hvad en karburator gør, og hvorfor det er vigtigt at vælge den rette.

 

2. Egenskaber frem for funktioner

 

Når du skriver en produktbeskrivelse, er det naturligvis en god ide at gøre opmærksom på produktets funktioner. Men det handler om at finde en god balance mellem at have fokus på, hvilke funktioner produktet har, samt hvordan det kan hjælpe dine kunder i hverdagen, og hvilke udbytte produktet giver. Dette kan i sidste ende også være med til at øge chancerne for salg.

Forestil dig eksempelvis, at du skal bruge nye dæk til bilen. Hvad ville få dig til at købe et specifikt sæt dæk? Er det de tekniske funktioner såsom bredde, hastighedsindeks og type? Eller er det snarere en beskrivelse af, hvordan det her sæt dæk er brændstofeffektivt og tilpasser sig de forskellige vejforhold, så kørslen bliver mere sikker og effektiv?

Ved at uddybe funktionerne med en forklaring af udbyttet eller fordelene ved et givent produkt får du skrevet en produktbeskrivelse, som dine kunder kan relatere sig til og inspirere dem til at købe netop dette produkt. Det kan her være en god ide at overveje, hvilke problemer dit produkt kan løse, og så opbygge en historie eller relaterbar situation herom i dine produkttekster.

 

3. SEO, SEO, SEO

 

Ligesom med alt andet tekst til hjemmesider og webshops er det også en god ide at tænke SEO og specifikke søgeord ind i dine produktbeskrivelser. Vil du gerne stå øverst på podiet som Tom Kristensen i Le Mans med dine produkttekster, er du også nødt til at benytte dig af søgeord, der har relevans for dine produkter.

Ved at indarbejde søgeord i produktbeskrivelserne samt i title tags og metabeskrivelser vil det få dine produkter til at ranke bedre på Google. Dermed ikke sagt at du bør fylde dine produkttekster med en masse søgeord og en høj koncentration af selvsamme søgeord. Keep it simple og hold søgeordstætheden på et par procent, så produktteksterne ikke bliver for SEO-mættede, men stadig er interessante for kunden. Husk også at fokusere lidt mere på at inkorporere relaterede søgeord. Sælger du eksempelvis olie til biler, kan du i produktbeskrivelsen udover at skrive olie bruge ord som ”biltilbehør”, ”biludstyr” og ”bilolie”.

 

4. Overskuelighed

 

En anden vigtig ting er især også overskuelighed. Det går stærkt, når vi surfer rundt på nettet, og det er derfor vigtigt at gøre det nemt for kunden hurtigt at fange de vigtigste fordele ved produktet i produktbeskrivelsen. Det kan blandt andet indebære:

  • Punktopstilling
  • Fremhæv vigtigste ord med fed
  • Større skriftstørrelse
  • Fængende overskrifter.

Punktopstilling skiller sig ud i produktteksten, og det drager naturligt øjets interesse. Netop derfor kan det være en fordel at bruge punktopstillingen til nogle af de vigtigste fordele ved produktet i dine produkttekster. Det samme gælder fed og stor skriftstørrelse – det er ofte noget af det, vi først bider mærke i en tekst. Og det er ikke nogen hemmelighed, at fængende overskrifter fanger kundens interesse. Hvordan du skriver en god overskrift, kan du læse mere om i vores blogindlæg om vigtigheden af overskrifter.

Husk i samme omgang også på, at dine produktteksters længde passer til produktet. Er der fx ikke meget at sige om et givent produkt, bør du ikke fylde det med en masse tekst, da det hurtigt kan blive intetsigende. Hold det i stedet kort og præcist. Har du til gengæld meget at sige om et produkt, kan du sagtens lave en længere produktbeskrivelse. Så længe indholdet er relevant og giver værdi for dine kunder.

Skulle du være i tvivl om længden på en produkttekst, er en god tommelfingerregel at holde produktbeskrivelsen på mellem 80 og 120 ord.

 

5. Gentagelsens kraft

 

Gentagelse er måske en af de nemmeste skriveteknikker til produkttekster, hvis du gerne vil have dine kunder til at købe. Det er ikke nogen hemmelighed, at jo flere gange vi hører et budskab, jo mere troværdigt bliver det også. Det gælder også i forhold til produktbeskrivelser.

Nu hvor dine produkttekster indeholder produkternes fordele, kan du med fordel vælge den absolut bedste og vigtigste fordel ved produktet og gentage denne en tre til fem gange alt efter længden på din produktbeskrivelse. Selvfølgelig på en naturlig måde.

Et eksempel kunne være førnævnte sæt bildæk. Her er den vigtigste fordel, at dækkene tilpasser sig de forskellige vejforhold:

 

Brændstofeffektive dæk, der tilpasser sig vejforholdene

 

Som noget helt særligt har disse dæk en perfekt balance mellem silica og gummi, der sikrer en optimal tilpasning til vejforholdene og samtidig også er med til at forbedre dækkets brændstofforbrug og rullemodstand. Dækkenes skræddersyet mønster øger sikkerheden under kørsel, blandt andet ved vognbaneskift og en bedre kontakt med vejen.

  • Tilpasning til vejforhold
  • Optimeret køreoplevelse
  • Bedre brændstofforbrug og rullemodstand.

Disse dæk er helt perfekte til dig, der gerne vil have mest ud af din kørsel og en mere sikker køreoplevelse. Du får både dæk, der tilpasser sig vejforholdene og giver en bedre kontakt med vejen.

Her i eksemplet er den vigtigste fordel både brugt i overskriften, selve produktbeskrivelsen, punktopstillingen over fordele og som afslutning. Ved at fremhæve en vigtig kvalitet ved produktet i produktteksten vil det sætte sig fast hos dine kunder, så de får lyst til at købe.

 

Klar til at skrive produkttekster, der sælger

 

Med disse 5 tips til en produktbeskrivelseskabelon er du godt klædt på til at give dig i kast med dine produktbeskrivelser. Kombinerer du alle 5 tips og tilføjer lidt personlighed, er du allerede godt på vej til at skrive sælgende produkttekster. Det er bare med at komme op i gear og så bare der u’ a’.

Er du i stedet røget direkte i pitstop og har brug for hjælp til at komme ind på banen igen, eller kunne du bare godt tænke dig professionel hjælp til at skrive nogle produktbeskrivelser, der sætter gang i hjulene, så sidder vi hos Skribenterne altid klar til at hjælpe med både korrekturlæsning og tekstforfatning på produkttekster.

Katrine Hansen

Få et uforpligtende tilbud

Kontakt formular - Kontakt side
Privat eller erhverv
Opgave type
Sprog